Spot op Saskia & Serge, één duo dat altijd blijft!
1974-1981
9. De laatste Nederlandstalige platen in de jaren 70
In 1974 verschijnt het album Verzoekprogramma. Na het uitbrengen van de singles Kon het hier maar altijd zomer zijn en Bel me op, zegt het duo het Nederlanstalig repertoire voorlopig vaarwel (tijdens de optredens in het land worden de Nederlandstalige nummers vanzelfsprekend wel gezongen).
Er wordt veel en lang nagedacht hoe het verder moet, er volgt een breuk met Benny Vreden.
Hun belangen worden korte tijd behartigd door de Spelbrekers en niet veel later door het Interlinde Management. Eén jaar lang worden er geen platen gemaakt, om zich te bezinnen op de toekomst. Een ander genre wellicht? In 1975 verschijnt ter overbrugging naar het nieuwe genre het album Vijf jaar Saskia en Serge, één album met Nederlandstalige successsen.
Eind 1974 verschijnt de LP Uit Liefde, één LP met liedjes van caberetiere Martie Verdenius uitgevoerd door diverse artiesten.
Saskia en Serge openen de LP met het nummer Ik zal altijd van je houwen, dit nummer is niet terug te vinden op de overige platen van het duo.
De LP We will give you everything was goed voor een special op TV. In dit geval in het NCRV-programma Eddy go round met presentator Eddy Becker
10. Oude liefde, nieuwe stijl
In 1976 veranderen Saskia en Serge van stijl. Voortaan zingen Saskia en serge Country & Western. Zeven jaar lang Nederlandstalig repertoire, succesvol, maar toch niet helemaal bevredigend... Hun verlangen naar een oude liefde, werd steeds sterker. Een terugkeer naar een repertoire van Country en Folksongs was een weloverwogen stap.
Om te beginnen, zag de platenmaatschappij het helemaal niet zitten, Saskia en Serge zetten echter door. In Wil Hoebee en Piet Souer en met ondersteuning van het Interlinde Management, vonden Saskia en Serge al gauw de juiste mensen om hen heen, om over te schakelen op het nieuwe repertoire. Al snel verschijnt het album We will give you everything en zetten Saskia en Serge de eerste schreden op het countrypad.
Met de van het album afkomstige single Baby I will give you everything, behalen Saskia en Serge voor het eerst en dikke top-tien hit. Ook de opvolger Don't tell me stories heeft het erg goed gedaan. Beide songs zijn composities van het duo zelf, dat is een aspekt van het succes van Saskia en Serge.
Met de opvallende country-stem van Saskia en het uitmuntende gitaarspel van Serge, de overtuigingskracht, het doorzettingsvermogen en de persoonlijke sfeer, die men in het nieuwe repertoire weet te leggen, ging het duo een gouden toekomst tegemoet, die voorlopig zou liggen op het terrein van de Country & Western muziek.
Luister hier naar Don't tell me stories
In oktober 1976 verschijnt de LP "Kerstfeest in Holland". Saskia & Serge nemen speciaal voor dit album een prachtige uitvoering van "Mary's Boy Child" op.
In 1976 is de single Baby I'll Give You Everything ook in het Duits verschenen!
11. Het grote Amerikaanse avontuur
1977: Het succes van Saskia en Serge nieuwe stijl, brengt erkenning vanuit onverwachte hoek. Veel country-artiesten van over de hele wereld, dromen er van eens te mogen optreden in het mekka van de Country & Western: Nashville Tenessee. Voor slechts enkelen is deze kans weggelegd. Voor Saskia en Serge kwam deze kans in juni 1977.
Op uitnodiging van The American Country Music Association en met bemiddeling van de Europese vertegenwoordiging ( EMCA ), kwam het contact tot stand. Saskia en Serge waren de Nederlandse vertegenwoordigers op de fameuze Fan Fair. Een perfect optreden tijdens deze Fan Fair, was het begin van één groot muzikaal avontuur in Amerika. Een oorverdovend applaus en een staande ovatie, waren de beloning voor de speciale gatsen uit Holland. Zonder toegiften kwamen ze niet weg.
Vele honderden handtekeningen zijn er uitgedeeld.
Het succesvolle optreden tijdens de Fan Fair resulteerde in interviews op radio en TV. Ook was er een uiterst eervolle uitnodiging om te komen optreden in 's werelds beroemdste en oudste country-show THE GRAND OLE OPRY in Nashville Tennessee. Hier mogen alleen de allergrootsten uit de country-muziek optreden. Henk Snow kondigde hen aan als "My special guetst from Holland: Saskia & Serge" . Het duo kwam, zag en overwon. Er volgden ontmoetingen met country-sterren als Roy Orbinson, Don Everly, Don Gibson en niet te vergeten Johnny Cash. In Nashville maakten Saskia en Serge twee succesvolle langspeeelplaten voor de Nederlandse markt:
1977: Saskia en serge in Nashvill USA
1978: Some girls grow up
In Amerika volgde er een contract bij Hickory-ABC.In Amerika werden twee albums uitgebracht: Saskia & Serge en I believe in love. Ook zijn er in Amerika diverse singles uitgebracht. Met hun uitvoering van Jambalaya en Lonesom Me bereikten ze zelfs de Hot Country Bill Board Top-100 in Amerika.
Vanwege het succes drong de Amerikaanse platenmaatschappij aan, om zich in Amerika te gaan vestigen. Nog even hebben ze het overwogen, maar uiteindelijk hebben ze het niet gedaan.Ze hadden het zo waanzinnig druk in ons eigen land, de agenda stond werkelijk boordevol. In Amerika hadden ze opnieuw moeten beginnen. Bovendien hadden ze veelal in motels moeten leven, iets wat hen totaal niet aansprak. Het zou anders zijn geweest, als ze er één top-één hit hadden gescoord.
Voor Nederland waren Saskia en Serge echte ambassadeurs van de country-muziek.
Ze hebben er zeker toe bijgedragen, tot erkenning van deze muziekstijl hier in Nederland. Van 1978 tot 1980 wordt er voortgeborduurd op het succesvolle country-repertoire. Hoewel erg succesvol, wordt er in 1980 al weer gewerkt aan een nieuw genre. Nederland is wat country-muziek betreft wel heel erg klein.
Saskia & Serge met Don Everly!
Luister hier naar Jambalaya
12. Peter Koelewijn
In 1977 maken Saskia en Serge deel uit van de stal van Peter Koerlewijn (Born Free Family).
Samen met artiesten als Rob de Nijs, Nico Haak, Don Mercedes en Bonnie St. Claire wordt het nummer De Jukebox opgenomen (een soort Stars on 45). In dit nummer is een fragment te horen uit Baby I will give you everything.
In 1979 verschijnt het up-tempo nummer Love lost on the wind op de markt, geproduceerd door Peter Koelewijn voor Born Free Productions.
13. Nederlands Artiestenkoor
Het Nederlands Artiestenkoor was een gelegenheidsformatie, bijeen gebracht door Peter Koelewijn, ter gelegenheid van het lied “Joost mag ’t weten”, een verwijzing naar Het NOS-Hilversum 3 radioprogramma “Joost mag niet eten”, op werkdagen uitgezonden tussen 18 en 19 uur, dat op 31 mei 1978 stopte, omdat Joost den Draaijer ontslagen werd als diskjockey, wegens belangenverstrengeling met zijn platenmaatschappij Red Bullet en de muziekuitgeverij Dayglow Music. Het programma ging de maandag erop verder, gepresenteerd door Frits Spits en onder de titel De Avondspits.
Het lied was geschreven op de melodie van de herkenningstune van Joost sinds 1961 “Asia minor” van Kokomo, dat op de B-kant van de single gezet werd. Het nummer werd in de laatste uitzending live opgevoerd, hetgeen voor het eerst spraakwaterval Joost den Draaijer sprakeloos maakte. De samenstelling van het Nederlands Artiestenkoor was ( in volgorde van opkomst) :
- Peter Koelewijn
- SASKIA & SERGE
- Albert West
- Tol Hansse
- André van Duin
- Corrie van Gorp
- Maggie MacNeal
- Lee Towers
- Danny Mirror
- Willeke Alberti
- Vader Abraham
- Ria Valk
- Zangeres Zonder Naam
- Nico Haak
- Conny VanDenBos
Het plaatje heeft vijf weken in de Nederlandse Top 40 gestaan met als hoogste positie de dertiende plaats.
In 1979 maakten Saskia en Serge ook deel uit van de door de WZZ (Welzijns Zorg Militairen) georganiseerde troevenshow. Samen met oa. de meidengroep Babe, buikdanseres Yonina, zangeres Donna Lynton en het begeleidingsorkest The Millionaires werden er vele kazernes in het land bezocht om de militairen een gezellige avond te bezorgen. De foto hiernaast komt uit het nieuwsbulletin van de kazerne.
14. Mama he's a soldier now
Aan het eind van 1980 verschijnt de single Mama he's a soldier now op de markt. Hierop maakt het country-geluid plaats voor een softe middle-of the road sound. De nieuwe sound wordt heel vaak vergeleken met dan van ABBA. Een mooier compliment konden ze zich niet indenken. Opnieuw blijkt dit genre een schot in de roos!
Het plaatje behaalt een top-tien notering en zou de grootste hit worden van het duo. Het plaatje wordt uitgebracht in meer dan 20 landen en overal is het een groot succes.Met name in Argentinië is het een grote hit geworden, vanwege de Falklandoorlog zagen ze af van een optreden aldaar.
In die periode lieten artiesten zich steeds meer kleden door leercorturiere Carla van der Vorst.
Leer is uitstekend bühne-materiaal.
Het ziet er prachtig uit, kreukt nauwelijks en is erg duurzaam.
Bovendien is het niet echt warm op het toneel.
Het ademt, het zijn immers huiden.
Saskia en Serge hullen zich in de Mama he's a soldier now periode in een metallic zilveren pak, gegarneerd met slangenleer.
De kleding kan gemakkelijk worden veranderd.
Bij deze combinatie kan Serge ook zonder jasje optreden, het hemd er onder is geheel in dezelfde stijl.
Saskia kan de mouwen verwijderen, die met ritssluitingen zijn bevestigd.
15. Een verrassend nieuw uiterlijk
In deze periode deden Saskia en Serge nog iets, wat andere artiesten wellicht niet zo snel aandurven.
Ze ondergingen een totale metamorfose.
Weg met het vetrouwde lange haar van Saskia en weg met de baard en de snor van Serge.
Wel even wennen, dat nieuwe uiterlijk, maar toegeven het maakt hen allebei een stuk jonger.
Aanleiding was de LP Something Special en de daarbij behorende TV-Special. Bijna onherkenbaar zagen ze er uit: Saskia en Serge nieuwe stijl! Ontdaan van baard en lange lokken, een ander kleur haar, één nieuwe make-up, vrijetijdskleding en een ABBA-achtige muziekstijl, maakten van Saskia en Serge een heel ander duo.
Het was de hoogste tijd, dat er wat ging gebeuren. Voorheen zongen ze veelal romatische liedjes, daarbij past lang haar en een baard en een snor. Bij het uitkomen van de middle-of the road - achtige LP Something Special stemde het beeld niet overeen met het geluid. Besloten werd om alle veranderinge tegelijk door te voeren. Jerry de Kat, die de styling deed, vond dat de kleding ook minder geschikt was.
Daarom dragen ze nu lekkere vrijetijdskleding.
Reden dat er zo hard gesleuteld is aan het duo is de nieuwe LP Something Special en de daarbij behorende TV-Special. Saskia en Serge componeerden (schreven) alle nummers van deze LP zelf en waren dan ook met recht bijzondder trots op het eindresultaat.
In de periode 1980-1984 verschijnen de volgende singles op de markt:
- There's a song
- Mama Mia
- My flyer and me
- Don't say goodbye my love
- I know
- Toulouse Lautrec
- Noël ( kerstsingle )
Met het nummer There's a song waren Saskia & Serge in 1981 te zien in het Duitse tv-programma Drehscheibe.
Luister hier na Toulouse Lautrec
16. Saskia stem Doris D & the Pins?
Heeft Saskia inderdaad meegewerkt aan de hitsingle “Shine up” van Doris D & The Pins? Dit wordt in de wandelgangen vaak beweerd. Op Wikipedia staat hierover iets vermeld: Doris D & The Pins was een Brits-Nederlandse zang- en dansgroep, die in de eerste helft van de jaren 80 succesvol was. Middelpunt van de groep was de Engelse zangeres Doris D. (pseudoniem voor Debbie Jenner), die ook het gezicht was van de groep Lipps Inc. The Pins werden gevormd door vier Nederlandse danseressen. Er heeft altijd veel twijfel bestaan over de vocale kwaliteiten van Doris D.
Zo zou ze slechts meezingen op de plaat met Saskia van Saskia & Serge en Jodie Pijper. De Nederlanse componisten Piet Souer (Luv’) en Martin Duyser schreven het nummer “Shine up” voor de groep, nadat ze Doris D. hadden zien dansen en horen zingen. Dit nummer werd in 1981 een nummer 1 – hit. Snel na het succes ontstonden spanningen tussen Doris D. en de Pins. Laatstgenoemden voelden zich een background-ballet, terwijl zij wel degelijk op een aantal platen zelf zongen. De groep viel uiteen, waarna de Pins als Risque nog een aantal internationale hits scoorden. In 1985 gingen ze definitief uit elkaar. Debbie was enige jaren later regelmatig op de Nederlandse tv te zien als aerobics-instructrice, die reclame maakte voor haar videobanden. Tot zover Wikipedia. In bijgaand artikel wordt ook ingegaan op de rol die Saskia zou hebben gespeeld bij de tot stand koming van het nummer “Shine up”.
17. James Last
In de periode van Mama he’s a soldier now en There’s a song waren S+S twee keer te zien op de Duitse TV. Dit werd ook opgemerkt door orkestleider James Last, met als gevolg dat ons duo mocht meezingen op zijn laatste langspeelplaat. Hij was erg onder de indruk van de stemmen van het duo. Zie informatie in het krantenknipsel hiernaast.